- Läublin II., Hans Jacob [Jakob]
- Murer, Josias
- Ammann, Johann Conrad
- Ammann, Hans Heinrich
- Ammann, Christoph
- Amsler, Richard
- Asper, Hans
- Beham, Bartel
- Bluntschli, Niklaus
- Bosshard und Sohn, -
- Brun, Lienhard
- Cranach der Ältere, Lucas
- Erhart, Gregor
- Eriskirch, Meister von
- Erlinger, Georg
- Fischart, Johann
- Frischlin, Nicodemus
- Hans Conrad, Flach
- Holbein, Ambrosius
- Holtzwart, Matthäus
- Howes, John
- Hurter, Johann Heinrich
- Häfelin, Emil
- Hünerwadel, Jérôme
- Kübler, Werner der Jüngere
- Lang, Hieronymus der Ältere
- Lang, Hans Caspar der Ältere
- Lang, Daniel
- Lindtmayer, Felix der Jüngere
- Lindtmayer, Daniel der Jüngere
- Meyer, Conrad
- Moser, Andreas
- Müller, Theobald
- Oschwald, Hans Georg
- Ott, Hans Georg I.
- Panvinio, Onofrio
- Peyer, Hans
- Peyer, Johann Ludwig
- Peyer, Johann Jakob
- Peyer, Johann Friedrich
- Pfau, Hans Heinrich III.
- Pröll, Thomas
- Reusner, Nikolaus
- Schnetzler, Johann Ulrich
- Schärer, Johann Jacob
- Seiler, Dietegen
- Speissegger, Hans Heinrich
- Spleiss, Hans Martin
- Stalder, Ulrich
- Stimmer, Tobias
- Stimmer, Gideon
- Stimmer, Abel
- Strigel, Bernhard
- Stüdlin, Hans Caspar
- Ulmer, Johann Conrad
- Ulmer, Hans Ulrich
- Umkreis von Stimmer, Tobias
- Unbekannt
- Veith, Johann Martin
- Wüscher, Hans Adam I.
- de Savoye, Daniel
The PTSS collection
This website lists the works of art and objects of the Peyersche Tobias Stimmer-Stiftung (PTSS) of Schaffhausen. Most of the objects listed are on permanent loan to the Museum zu Allerheiligen or the Schaffhausen City Library.
Tobias Stimmer
Four of Tobias Stimmer’s ten siblings were independent artists: Abel (1542–1606) painter and etcher, Gideon (1545–1578) painter and designer for glass painting, Hans Christoffel (1549–1578) formschneider (english = letter-cutter or Printmaker?) and Josias (1544–after 1574) painter . Tobias is the most important of them and one of the outstanding representatives of Mannerism in southern Germany. Trained probably with the Zurich painter Hans Asper. From 1568, illustrations commissioned by Basel and Strasbourg publishers, in the same year facade paintings on the «zum Ritter» house in Schaffhausen (for Hans von Waldkirch). 1570 in Strassburg, where he also illustrated for Johann Fischart and Bernhard Jobin on a large scale. In 1576 the Basel publisher Thomas Guarin published a Bible illustrated by Stimmer. Commissioned by the mathematician and astronomer Conrad Dasypodius, Tobias Stimmer designed the case of the astronomical clock in Strasbourg Cathedral between 1571 and 1574, for which he also designed the figures. From 1576 to 1578, Stimmer painted thirteen allegorical figures on a hall ceiling in the New Castle in Baden-Baden for Margrave Philipp II, as well as various ancestor portraits.
Self-portrait
In 1991, after years of negotiation, the Stimmer Stiftung managed a coup with the purchase of this small watercolour drawing. Thus, was the Stiftung able to acquire one of the rare autograph works by Tobias Stimmer (which was also a self portrait). The self-confident expression of the young artist is unparalleled at a time when the individual and self-portraiture were becoming increasingly important.
Provenance
- um 1991 – heute: Peyersche Tobias Stimmer-Stiftung, Schaffhausen
- 1862/63 – 1991: Fürstlich Fürstenbergische Sammlung, Kupferstichkabinett, Donauschingen
Exhibitions
- 10.05.2019 – 06.10.2019: Kunst aus Trümmern. Die Kulturspenden nach der Bombardierung Schaffhausens 1944, Museum zu Allerheiligen, Schaffhausen
- 01.08.2016 – 27.11.2016: Renaissance. Der Aufbruch Europas, Schweizerisches Nationalmuseum - Landesmuseum, Zürich
- 01.10.2013 – 05.01.2014: Zwischenspiel I, Museum zu Allerheiligen, Schaffhausen
- 21.06.2012 – 06.01.2013: Hodler, Dix, Valloton - 25 Jahre Sturzenegger-Stiftung, Museum zu Allerheiligen, Schaffhausen
- 23.09.1984 – 09.12.1984: Spätrenaissance am Oberrhein. Tobias Stimmer 1539-1584, Kunstmuseum, Basel
- 1967 – 1968: Swiss Drawings. Masterpieces of Five Centuries, National Gallery of Art, Washington D.C. / The Pierpont Morgan Library, New York / M.H. de Young Memorial Museum, San Francisco / The Art Institute of Chicago
- Juli – November 1956: Deutsche Zeichnungen 1400 – 1900, Staatliche Graphische Sammlung München im Haus der Kunst, München / Kupferstichkabinett der ehemaligen Staatlichen Museen Berlin im Museum Dahlem, Berlin / Kunsthalle, Hamburg
- 1955 – 1956: German Drawings. Masterpieces from Five Centuries, National Gallery of Art, Washington D.C. / The Cleveland Museum of Art / Museum of Fine Arts , Boston / M. H. de Young Memorial Museum, San Francisco
- November 1948 – März 1949: Kunstwerke aus dem Besitz des Fürsten zu Fürstenberg Donaueschingen, Kunstmuseum, Bern
- 09.09.1939 – 05.11.1939: Tobias Stimmer 1539 – 1584. Gedächtnisausstellung zum 400. Geburtsjahr, Museum zu Allerheiligen, Schaffhausen
- 12.05.1926 – 27.06.1926: Tobias Stimmer von Schaffhausen 1539 – 1584, Ausstellungsräume des Kunstvereins Schaffhausen (Konvikt)
Literature
- Roeck, Bernd: Der Morgen der Welt. Geschichte der Renaissance, München: C.H. Beck, 2017, Kat. 28.
- Schweizerisches Nationalmuseum (Hg.): Europa in der Renaissance. Metamorphosen 1400-1600 (Katalog zur Ausstellung des Schweizerischen Nationalmuseums, Landesmuseum Zürich 01.08. – 27.11.2016), Berlin : Hatje Cantz, 2016, Abb. 200.
- Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft (Hg.): Meisterwerke und Kleinode. Sammlung der Peyerschen Tobias Stimmer-Stiftung, Zürich: Scheidegger & Spiess, 2010 (Kataloge Schweizer Museen und Sammlungen 20), S. 34-36, S. 119f.
- Kaspar, Praxedis: Der Mann im Spiegel. Tobias Stimmers Selbstporträt - nach langer Zeitreise 1991 heimgeführt nach Schaffhausen, in: Schaffhauser AZ, 08.07.2010, S. 3.
- Schweizer, Martin: Kunstwerke neu dokumentiert, in: Schaffhauser Mappe. Magazin, 2010, S. 53.
- Hengerer, Mark et al. (Hg.): Adel im Wandel. Oberschwaben von der frühen Neuzeit bis zur Gegenwart, Band 2, Ostfildern: Thorbecke, 2006, S. 737.
- Roeck, Bernd: Das historische Auge. Kunstwerke als Zeugen ihrer Zeit von der Renaissance zur Revolution, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2004, S. 108, Abb. S. 109, Kat. Abb. 8.
- Langer Kampf um ein Bild. Favorit Nr. 2: Hans Konrad Peyer, in: Schaffhauser Nachrichten, 28.10.2000, S. 29.
- Leckerbissen. Favorit 2, in: Wochen-Express, 26.10.2000, S. 3.
- Peyersche Familienlegate (Hg.): Geschichte der Familie Peyer mit den Wecken. Zusammenfassung und Ergänzung der Peyer-Chronik von 1932, Schaffhausen, Neuhausen: Kuhn, 1998, S. 141.
- Grütter, Tina / von Roda, Hortensia: Führer durch die Kunstabteilung. Mittelalter bis Gegenwart, Schaffhausen: Museum zu Allerheiligen, 1998, S. 17.
- Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft (Hg.): Biographisches Lexikon der Schweizer Kunst. Unter Einschluss des Fürstentums Lichtenstein, Band 2, Zürich: Verlag Neue Zürcher Zeitung, 1998, S. 1007.
- Schweizer Lexikon in sechs Bänden, Band 6, Luzern: Mengis & Ziehr, 1993, Abb. S. 109.
- Grütter, Tina: Das Selbstbildnis von Tobias Stimmer, in: Schaffhauser Mappe, 1993, S. 33.
- Tanner, Paul: Ein Selbstbildnis der Spätrenaissance. Erneuter Blick auf Tobias Stimmer, in: Neue Zürcher Zeitung, 06./07.06.1992, S. 65.
- E. N.: Ein einzigartiges Erbe, in: Kunst und Antiquitäten, Nr. 7/8, 1992, S. 16.
- Guyan, Walter Ulrich: Schaffhauser Kostbarkeiten in der Schweiz und weiten Welt, mit Geleitworten von Adolf Ogi und Charles Gysel (herausgegeben von der Schweizerischen Bankgesellschaft aus anlass des 20jährigen Bestehens der Niederlassung Schaffhausen, Thayngen: K. Augustin, 1992, S. 45f.
- Affentranger-Kirchrath, Angelika: Ein kunsthistorisches Juwel. Tobias Stimmers "Selbstbildnis" im Museum zu Allerheiligen, in: Neue Zürcher Zeitung, 25.05.1992, S. 21.
- Schaffhausen, in: Dufour. Das Bild der Schweiz, Jg. 1. Nr. 1, 11.1989, Abb. 170.
- Bätschmann, Oskar: Malerei der Neuzeit (Ars Helvetica 6), Disentis: Desertina, 1989, S. 34-42, Abb. 43.
- Falk, Tilman: Zur Überlieferung des Stimmer-Bildnisses, in: Zeitschrift für Schweizerische Archäologie und Kunstgeschichte (ZAK), Band 42, 1985, S. 121.
- Koepplin, Dieter: Die Langsamwirkung der Zeichnungen Stimmers, in: Zeitschrift für Schweizerische Archäologie und Kunstgeschichte (ZAK), Band 42, 1985, S. 101-103, Abb. 12.
- Kunstmuseum Basel (Hg.): Tobias Stimmer 1539-1584. Spätrenaissance am Oberrhein, Basel: Flügel Verlag, 1984 (Katalog zur Ausstellung des Kunstmuseum Basel, 23.09. – 09.12.1984), S. 327, Nr. 195, Abb. 12.
- Tobias Stimmer, der grosse Unbekannte. Ausstellung im Kunstmuseum Basel, in: Neue Zürcher Zeitung, 24.09.1984, S. 21.
- Hugelshofer, Walter: Schweizer Zeichnungen. Von Niklaus Manuel bis Alberto Giacometti, Bern: Stämpfli, 1969, S. 164f.
- Swiss Drawings. Masterpieces of Five Centuries, Ausstellungskatalog. National Gallery of Art, Washington D.C. / The Pierpont Morgan Library, New York / M.H. de Young Memorial Museum, San Francisco / The Art Institute of Chicago, 1967 – 1968, Washington D.C.: Smithsonian Institution, 1967, S. 41, Nr. 48.
- Bringolf, Walther / Guyan, Walter Ulrich: Das Bild der Stadt Schaffhausen, Zürich: Ex Libris, 1967, S. 50f.
- Cooper, Douglas (Hg.): Great Family Collections, London: Weidenfeld and Nicolson, 1965, S. 187, Abb. S. 191.
- Deutsche Zeichnungen 1400 – 1900, Ausstellungskatalog. Staatliche Graphische Sammlung München im Haus der Kunst, München / Kupferstichkabinett der ehemaligen Staatlichen Museen Berlin im Museum Dahlem, Berlin / Kunsthalle, Hamburg, 07 – 11.1956, München: Prestel, 1956, S. 47, Nr. 106.
- German Drawings. Masterpieces from Five Centuries, Ausstellungskatalog. National Gallery of Art, Washington D.C. / The Cleveland Museum of Art / Museum of Fine Arts , Boston / M.H. de Young Memorial Museum, San Francisco, Washington D.C.: Smithsonian Institution, 1955, Nr. 93.
- Kunstwerke aus dem Besitz des Fürsten zu Fürstenberg Donauschingen. Ausstellungskatalog, Berner Kunstmuseum, 11.1948 – 03.1949, Bern 1948, S. 2, Nr. 58.
- Thöne, Friedrich: Tobias Stimmer Zeichenkunst, in: Pantheon, Band 27, 1941, S. 86, Abb. S. 83.
- Schmidt, Georg / Cetto, Anna Maria: Schweizer Malerei und Zeichnungen im 15. und 16. Jahrhundert, Frankfurt am Main: Prestel, [1941], Abb. S. 86.
- Bendel, Max: Tobias Stimmer. Leben und Werke, Zürich, Berlin: Atlantis Verlag, 1940, S. 18, 270, Nr. 20, Abb. nach S. 16.
- Tobias Stimmer 1539 – 1584. Gedächtnisausstellung zum 400. Geburtsjahr, Ausstellungskatalog, Museum zu Allerheiligen Schaffhausen, 09.09. – 05.11.1939, S. 13, Nr. 60.
- Bendel, Max: Die Tobias Stimmer-Ausstellung in Schaffhausen, in: Neue Zürcher Zeitung, 13.10.1939, Blatt 4.
- Thöne, Friedrich: Beiträge zur Stimmer-Forschung, in: Oberreihnische Kunst, Band 7, 1936, S. 148, Anm. 70.
- Thöne, Friedrich: Tobias Stimmer. Handzeichnungen. Mit einem Überblick über sein Leben und sein gesamtes Schaffen, Freiburg im Breisgau: Urban, 1936, S. 52, 66, 82, 91, Nr. 57.
- Bendel, Max: Tobias Stimmers Selbstbildnisse, in: Anzeiger für Schweizerische Altertumskunde, Neue Folge, Band 28, 1926, S. 120f, Abb. 2.
- Ganz, Paul: Tobias Stimmer, in: Pages d'Art, Band 5, 1926, S. 98, Abb. S. 103.
- Tobias Stimmer von Schaffhausen 1539 – 1584, Ausstellungskatalog, Ausstellungsräume des Kunstvereins Schaffhausen (Konvikt), Schaffhausen, 12.05. – 27.06.1926, Schaffhausen: Meier, 1926, Nr. 35.
- Tobias Stimmer-Ausstellung in Schaffhausen, in: Neue Zürcher Zeitung, 15.05.1926, Blatt 1.
- Parker, Karl: Tobias Stimmer 1539 – 1584. Zwölf Handzeichnungen, Schaffhausen: Ernst Buri, 1921, Taf. 8.
- Baumeister, Engelbert: Zeichnungen alter Meister im fürstl. fürstenbergischen Kupferstichkabinett zu Donauschingen, München: Hugo Schmidt, 1920, Nr. 5.
- Ganz, Paul: Handzeichnungen Schweizerischer Meister des XV. – XVIII. Jahrhunderts, 3 Mappen, Basel: Helbing & Lichtenhahn, 1908, Nr. 57, Taf. 3.