- Läublin II., Hans Jacob [Jakob]
- Murer, Josias
- Ammann, Johann Conrad
- Ammann, Hans Heinrich
- Ammann, Christoph
- Amsler, Richard
- Asper, Hans
- Beham, Bartel
- Bluntschli, Niklaus
- Bosshard und Sohn, -
- Brun, Lienhard
- Cranach der Ältere, Lucas
- Erhart, Gregor
- Eriskirch, Meister von
- Erlinger, Georg
- Fischart, Johann
- Frischlin, Nicodemus
- Hans Conrad, Flach
- Holbein, Ambrosius
- Holtzwart, Matthäus
- Howes, John
- Hurter, Johann Heinrich
- Häfelin, Emil
- Hünerwadel, Jérôme
- Kübler, Werner der Jüngere
- Lang, Hieronymus der Ältere
- Lang, Hans Caspar der Ältere
- Lang, Daniel
- Lindtmayer, Felix der Jüngere
- Lindtmayer, Daniel der Jüngere
- Meyer, Conrad
- Moser, Andreas
- Müller, Theobald
- Oschwald, Hans Georg
- Ott, Hans Georg I.
- Panvinio, Onofrio
- Peyer, Hans
- Peyer, Johann Ludwig
- Peyer, Johann Jakob
- Peyer, Johann Friedrich
- Pfau, Hans Heinrich III.
- Pröll, Thomas
- Reusner, Nikolaus
- Schnetzler, Johann Ulrich
- Schärer, Johann Jacob
- Seiler, Dietegen
- Speissegger, Hans Heinrich
- Spleiss, Hans Martin
- Stalder, Ulrich
- Stimmer, Tobias
- Stimmer, Gideon
- Stimmer, Abel
- Strigel, Bernhard
- Stüdlin, Hans Caspar
- Ulmer, Johann Conrad
- Ulmer, Hans Ulrich
- Umkreis von Stimmer, Tobias
- Unbekannt
- Veith, Johann Martin
- Wüscher, Hans Adam I.
- de Savoye, Daniel
The PTSS collection
This website lists the works of art and objects of the Peyersche Tobias Stimmer-Stiftung (PTSS) of Schaffhausen. Most of the objects listed are on permanent loan to the Museum zu Allerheiligen or the Schaffhausen City Library.
Lienhard Brun
Member of the Lux and Loyen [St Eligius] brotherhood. From 1514-1517 Brun worked for the building workshop of the Zurich Grossmünster and renewed its chancel window. In 1520 he acquired the citizenship of Schaffhausen and joined the Zunft zum Rüden, which elected him to the city council in 1533 and to the city court in 1537. 1529/1530 worked on commissions for the Allerheiligen monastery. Daniel Lindtmayer was a journeyman in the workshop of Lienhard Brun.
Armorial panel for the Allerheiligen monastery with coat of arms of Provost Wilhelm Schupp
The stained glass panel depicting Saints Constans and Alexander was created for the new Allerheiligen abbey of theAllerheiligen Monastery. The panel once belonged to the Schaffhausen art patron Bernhard Keller (1789–1870) and passed to the Peyer family by marriage. Three other panels from the same series are on permanent display in room 116 of the Museum zu Allerheiligen.
Provenance
- 1960 – heute: Peyersche Tobias Stimmer-Stiftung, Schaffhausen
- unbekannt – 1960: Familie Peyer auf der Steig, Schaffhausen
- unbekannt: Bernhard Peyer-Frey (1847 – 1933), Schaffhausen
- unbekannt: Ferdinand Ludwig Peyer-Keller (1814 – 1894), Schaffhausen
- unbekannt: Bernhard Keller (1789 – 1870), Schaffhausen
- 1529: Kloster Allerheiligen, Schaffhausen
Exhibitions
- 10.05.2019 – 06.10.2019: Kunst aus Trümmern. Die Kulturspenden nach der Bombardierung Schaffhausens 1944, Museum zu Allerheiligen, Schaffhausen
- 01.01.2010: Schaffhausen im Fluss - Dauerausstellung Geschichte, Rundgang 1, Mittelalter, Museum zu Allerheiligen, Schaffhausen
- 20.10.1985: Peyersche Tobias Stimmer-Stiftung, Museum zu Allerheiligen, Schaffhausen
Literature
- Hasler, Rolf: Die Schaffhauser Glasmalerei des 16. bis 18. Jahrhunderts, Bern: Peter Lang, 2010 (Corpus Vitrearum, Schweiz, Band 5), Nr. 9.
- Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft (Hg.): Meisterwerke und Kleinode. Sammlung der Peyerschen Tobias Stimmer-Stiftung, Zürich: Scheidegger & Spiess, 2010 (Kataloge Schweizer Museen und Sammlungen 20), S. 42, 101.
- Lang, Paul / Rapp-Buri, Anna / Jezler, Peter: Die Peyersche Tobias Stimmer-Stiftung im Museum zu Allerheiligen, Schaffhausen: Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft, 1985 (Kataloge Schweizer Museen und Sammlungen 10), S. 34, Nr. 26.
- Thöne, Friedrich: Daniel Lindtmayer 1552 – 1606/07. Die Schaffhauser Künstlerfamilie Lindtmayer, Zürich: Berichthaus, 1975 (Oeuvrekataloge Schweizer Künstler 2), S. 74.
- Töhne, Friedrich: Zwei Risse zu Schaffhauser Prädikantenscheiben von Thomas Schmid (?) und Hans Caspar Lang, in: Schaffhauser Beiträge zur vaterländischen Geschichte, Band 49, 1972, S. 59-64, Taf. 52.
- Stiefel, Otto: Die Glasgemälde des Museums zu Allerheiligen in Schaffhausen, Schaffhausen: Museum zu Allerheiligen, 1967 (Allerheiligen-Bücherei 6), 9f, Nr. 7, Taf. 8.
- Schneider, Jenny: Lienhard Bruns Glasgemälde von 1529 für das Kloster Allerheiligen zu Schaffhausen, in: Museumsverein Schaffhausen (Hg.): Jahresbericht 1960, Schaffhausen 1961, S. 9-14.
- Frauenfelder, Reinhard: Die Kunstdenkmäler des Kantons Schaffhausen. Band I: Die Stadt Schaffhausen, Basel: Birkhäuser, 1951 (Die Kunstdenkmäler der Schweiz 26), S. 154, Abb. 201.
- Bruckner-Herbstreit, Betty: Das Wappen des Klosters Allerheiligen, in: Schaffhauser Beiträge zur vaterländischen Geschichte, Band 26, 1949, S. 284, Taf. 43.