- Läublin II., Hans Jacob [Jakob]
- Murer, Josias
- Ammann, Johann Conrad
- Ammann, Hans Heinrich
- Ammann, Christoph
- Amsler, Richard
- Asper, Hans
- Beham, Bartel
- Bluntschli, Niklaus
- Bosshard und Sohn, -
- Brun, Lienhard
- Cranach der Ältere, Lucas
- Erhart, Gregor
- Eriskirch, Meister von
- Erlinger, Georg
- Fischart, Johann
- Frischlin, Nicodemus
- Hans Conrad, Flach
- Holbein, Ambrosius
- Holtzwart, Matthäus
- Howes, John
- Hurter, Johann Heinrich
- Häfelin, Emil
- Hünerwadel, Jérôme
- Kübler, Werner der Jüngere
- Lang, Hieronymus der Ältere
- Lang, Hans Caspar der Ältere
- Lang, Daniel
- Lindtmayer, Felix der Jüngere
- Lindtmayer, Daniel der Jüngere
- Meyer, Conrad
- Moser, Andreas
- Müller, Theobald
- Oschwald, Hans Georg
- Ott, Hans Georg I.
- Panvinio, Onofrio
- Peyer, Hans
- Peyer, Johann Ludwig
- Peyer, Johann Jakob
- Peyer, Johann Friedrich
- Pfau, Hans Heinrich III.
- Pröll, Thomas
- Reusner, Nikolaus
- Schnetzler, Johann Ulrich
- Schärer, Johann Jacob
- Seiler, Dietegen
- Speissegger, Hans Heinrich
- Spleiss, Hans Martin
- Stalder, Ulrich
- Stimmer, Tobias
- Stimmer, Gideon
- Stimmer, Abel
- Strigel, Bernhard
- Stüdlin, Hans Caspar
- Ulmer, Johann Conrad
- Ulmer, Hans Ulrich
- Umkreis von Stimmer, Tobias
- Unbekannt
- Veith, Johann Martin
- Wüscher, Hans Adam I.
- de Savoye, Daniel
The PTSS collection
This website lists the works of art and objects of the Peyersche Tobias Stimmer-Stiftung (PTSS) of Schaffhausen. Most of the objects listed are on permanent loan to the Museum zu Allerheiligen or the Schaffhausen City Library.
Tobias Stimmer
Four of Tobias Stimmer’s ten siblings were independent artists: Abel (1542–1606) painter and etcher, Gideon (1545–1578) painter and designer for glass painting, Hans Christoffel (1549–1578) formschneider (english = letter-cutter or Printmaker?) and Josias (1544–after 1574) painter . Tobias is the most important of them and one of the outstanding representatives of Mannerism in southern Germany. Trained probably with the Zurich painter Hans Asper. From 1568, illustrations commissioned by Basel and Strasbourg publishers, in the same year facade paintings on the «zum Ritter» house in Schaffhausen (for Hans von Waldkirch). 1570 in Strassburg, where he also illustrated for Johann Fischart and Bernhard Jobin on a large scale. In 1576 the Basel publisher Thomas Guarin published a Bible illustrated by Stimmer. Commissioned by the mathematician and astronomer Conrad Dasypodius, Tobias Stimmer designed the case of the astronomical clock in Strasbourg Cathedral between 1571 and 1574, for which he also designed the figures. From 1576 to 1578, Stimmer painted thirteen allegorical figures on a hall ceiling in the New Castle in Baden-Baden for Margrave Philipp II, as well as various ancestor portraits.
Nativity
This sheet is one of around a hundred surviving drawings by Stimmer. It testifies to his artistic mastery in dealing freely with a traditional subject. The rather perky depiction of the naked baby Jesus is original. This is touchingly human and biblical at the same time: The Son of God who became man is made real.
Provenance
- 1999 – heute: Peyersche Tobias Stimmer-Stiftung, Schaffhausen
- 1999: Sotheby Parke Bernet INC., New York
- 1981: Sotheby's, London
- nach 1940: Tobias Christ (1888 – 1946), Basel
- 1940: Kunsthandel Leipzig
- unbekannt – vor 1936: Prinz Argoutinsky-Dolgoroukoff, Paris
Exhibitions
- 10.05.2019 – 06.10.2019: Kunst aus Trümmern. Die Kulturspenden nach der Bombardierung Schaffhausens 1944, Museum zu Allerheiligen, Schaffhausen
- 21.06.2012 – 06.01.2013: Hodler, Dix, Valloton - 25 Jahre Sturzenegger-Stiftung, Museum zu Allerheiligen, Schaffhausen
- 23.09.1984 – 09.12.1984: Spätrenaissance am Oberrhein. Tobias Stimmer 1539-1584, Kunstmuseum, Basel
- 12.05.1926 – 27.06.1926: Tobias Stimmer von Schaffhausen 1539 – 1584, Ausstellungsräume des Kunstvereins Schaffhausens (Konvikt)
Literature
- Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft (Hg.): Meisterwerke und Kleinode. Sammlung der Peyerschen Tobias Stimmer-Stiftung, Zürich: Scheidegger & Spiess, 2010 (Kataloge Schweizer Museen und Sammlungen 20), S. 120.
- Ruh, Max: Tobias Stimmers Heilige Familie, in: Schaffhauser Mappe. Magazin, 2006, Nr. 4, S. 16f.
- Stegmann, Markus: Alte Meister neu präsentiert, in: Schaffhauser Nachrichten, 21.02.2003, S. 21.
- Grütter, Tina: Neuerwerbungen 1999. Kunstabteilung des Museums zu Allerheiligen, in: Schaffhauser Mappe, 2000, S. 33f.
- von Roda, Hortensia: Ein Stimmer fürs Museum, in: Schaffhauser Nachrichten, 02.02.1999.
- Sotheby's, New York: Old Master Drawings. Auktionsktalog, 27.01.1999, Nr. 18.
- Kunstmuseum Basel (Hg.): Tobias Stimmer 1539-1584. Spätrenaissance am Oberrhein, Basel: Flügel Verlag, 1984 (Katalog zur Ausstellung des Kunstmuseum Basel, 23.09. – 09.12.1984), S. 321, Nr. 190.
- Sotheby's, London: Highly Important Old Master Drawings from the Collection of Tobias Christ of Basel. Auktionskatalog, 09.04.1981, Nr. 11.
- Bendel, Max: Tobias Stimmer. Leben und Werke, Zürich, Berlin: Atlantis Verlag, 1940, S. 33, 271, Nr. 31.
- Thöne, Friedrich: Tobias Stimmer. Handzeichnungen. Mit einem Überblick über sein Leben und sein gesamtes Schaffen, Freiburg im Breisgau: Urban, 1936, Nr. 92 und 339.
- Ausstellung Tobias Stimmer in Schaffhausen, in: Neue Zürcher Zeitung, 01.06.1926, Bl. 1.