- Läublin II., Hans Jacob [Jakob]
- Murer, Josias
- Ammann, Johann Conrad
- Ammann, Hans Heinrich
- Ammann, Christoph
- Amsler, Richard
- Asper, Hans
- Beham, Bartel
- Bluntschli, Niklaus
- Bosshard und Sohn, -
- Brun, Lienhard
- Cranach der Ältere, Lucas
- Erhart, Gregor
- Eriskirch, Meister von
- Erlinger, Georg
- Fischart, Johann
- Frischlin, Nicodemus
- Hans Conrad, Flach
- Holbein, Ambrosius
- Holtzwart, Matthäus
- Howes, John
- Hurter, Johann Heinrich
- Häfelin, Emil
- Hünerwadel, Jérôme
- Kübler, Werner der Jüngere
- Lang, Hieronymus der Ältere
- Lang, Hans Caspar der Ältere
- Lang, Daniel
- Lindtmayer, Felix der Jüngere
- Lindtmayer, Daniel der Jüngere
- Meyer, Conrad
- Moser, Andreas
- Müller, Theobald
- Oschwald, Hans Georg
- Ott, Hans Georg I.
- Panvinio, Onofrio
- Peyer, Hans
- Peyer, Johann Ludwig
- Peyer, Johann Jakob
- Peyer, Johann Friedrich
- Pfau, Hans Heinrich III.
- Pröll, Thomas
- Reusner, Nikolaus
- Schnetzler, Johann Ulrich
- Schärer, Johann Jacob
- Seiler, Dietegen
- Speissegger, Hans Heinrich
- Spleiss, Hans Martin
- Stalder, Ulrich
- Stimmer, Tobias
- Stimmer, Gideon
- Stimmer, Abel
- Strigel, Bernhard
- Stüdlin, Hans Caspar
- Ulmer, Johann Conrad
- Ulmer, Hans Ulrich
- Umkreis von Stimmer, Tobias
- Unbekannt
- Veith, Johann Martin
- Wüscher, Hans Adam I.
- de Savoye, Daniel
The PTSS collection
This website lists the works of art and objects of the Peyersche Tobias Stimmer-Stiftung (PTSS) of Schaffhausen. Most of the objects listed are on permanent loan to the Museum zu Allerheiligen or the Schaffhausen City Library.
Niklaus Bluntschli
Niklaus Bluntschli comes from a family of glass painters. A roundel from 1511 for the St. Gall abbot Diethelm Blarer is considered to be his first work. In 1556 he designed several panes of glass for the “Red Sword” inn, which belonged to his cousin Jakob Bluntschli. Since Niklaus Bluntschli was considered a secret Catholic, he rarely received commissions from the city of Zurich, but he was popular in Catholic areas. In 1566 he became a member of the Meisenzunft, in 1568 bailiff of the Schänis monastery. The works for the cloister of Tänikon monastery, which are considered to be his most important, are scattered today. His roundels are still in their original location in the Wettingen monastery.
Glass panel for the brothers Hans and Heinrich Peyer mit den Wecken representing the parable of the blind and the lame.
Provenance
- 2009 – heute: Peyersche Tobias Stimmer-Stiftung, Schaffhausen
- 1997 – 2009: Andreas Peyer-Henne, Schaffhausen
- nach 1948 – 1997: Bernhard Alexander Peyer-Biedermann (1910 – 1997), Schaffhausen
- 1555: Berg- oder Stadtkirche, Neunkirch
Literature
- Hasler, Rolf: Die Schaffhauser Glasmalerei des 16. bis 18. Jahrhunderts, Bern: Peter Lang, 2010 (Corpus Vitrearum, Schweiz, Band 5), Nr. 120.
- Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft (Hg.): Meisterwerke und Kleinode. Sammlung der Peyerschen Tobias Stimmer-Stiftung, Zürich: Scheidegger & Spiess, 2010 (Kataloge Schweizer Museen und Sammlungen 20), S. 101.
- Thöne, Friedrich: Daniel Lindtmayer 1552 – 1606/07. Die Schaffhauser Künstlerfamilie Lindtmayer, Zürich: Berichthaus, 1975 (Oeuvrekataloge Schweizer Künstler 2), S. 147, Nr. 29.
- Boesch, Paul: Die Schweizer Glasmalerei, Basel: Birkhäuser, 1955, S. 164-166, Abb. 95.